تاسیس شرکت در ایران، فصل ۲: ثبت. ۷: ثبت شرکت

ثبت

برای ثبت یک شرکت لازم است به سامانه ثبت شرکت‌ها مراجعه نمایید. پس از ورود اطلاعات لازم، تایید نهایی نام شرکت و طی کردن مراحل مختلف، اجازه دریافت نسخه چاپی مدارک مورد نیاز جهت تکمیل مراحل بعدی به شما داده خواهد شد. این مدارک شامل اساسنامه، صورتجلسه هیات موسس و هیات مدیره و بسته به نوع شرکت، اظهارنامه یا شرکتنامه است که باید به امضاء سهامداران، مدیران و بازرسان برسانید.

دقت داشته باشید در شرکت‌های سهامی خاص پس از اطلاع از تایید نام شرکت توسط سامانه، لازم است به یکی از شعب بانک‌های معتبر کشور مراجعه و نسبت به افتتاح حساب برای شرکت در شرف تاسیس و واریز حداقل ۳۵% از سرمایه ثبتی و اخذ گواهی واریز وجه اقدام نمایید. این مبلغ تا زمان تکمیل تشریفات ثبت شرکت مسدود و غیرقابل برداشت خواهد بود. توصیه می‌شود چنانچه شرکت را با سرمایه کم مثلا یک میلیون ریال ثبت می‌کنید، صد در صد سرمایه را در بدو تاسیس پرداخت نمایید. زیرا پیش از افزایش سرمایه احتمالی در آینده لازم است تشریفات قانونی تکمیل سرمایه را انجام دهید. اما اگر قصد دارید سرمایه ثبتی قابل توجهی را در بدو تاسیس در نظر بگیرید می‌توانید به همان ۳۵% اکتفا کنید.

لیست مدارک لازم جهت ارسال به اداره ثبت شرکت‌ها، توسط سامانه و در آخرین مرحله به اطلاع شما خواهد رسید. لازم است با مراجعه به یکی از شعب پستی منتخب، کلیه مدارک را به اداره ثبت شرکت‌ها ارسال نمایید و شناسه مرسوله پستی را در سامانه ثبت شرکت‌ها وارد نمایید. در شعب منتخب پستی باجه ویژه‌ای جهت ثبت تاسیس و تغییرات شرکت‌ها وجود دارد. دقت کنید پاکت و پوشه ثبت تاسیس و ثبت تغییرات با یکدیگر متفاوت است. ارسال مدارک از طرق دیگر یا از طریق شعب پستی غیر منتخب موجب رد درخواست خواهد شد.

چند روزی را منتظر بررسی مدارک توسط کارشناس ثبت بمانید. سپس با مراجعه به سامانه، نتیجه و اقدامات بعدی را پیگیری کنید. چنانچه کوچک‌ترین نقصی در مدارک، اشتباهی در تنظیم متن صورتجلسات و یا عدم انطباق مدارک و داده‌های وارد شده در سامانه وجود داشته باشد، درخواست شما جهت اصلاح برگشت داده می‌شود. این موضوع باعث می‌شود فرآیند ثبت شرکت به تاخیر بیفتد؛ لذا توصیه می‌شود در ورود داده‌ها به سامانه و تنظیم متون و تهیه مدارک نهایت دقت را به عمل آورید.

در صورتی‌که همه مراحل به درستی پیش رفته باشد مدارک شما مورد تایید قرار می‌گیرد و پیش‌نویس آگهی ثبتی از طریق سامانه به شما نمایش داده می‌شود. در این وضعیت لازم است فردی که قبلا در سامانه تعیین کرده‌اید (معمولا مدیرعامل) با مراجعه حضوری به اداره ثبت شرکت‌ها (برای شرکت‌های واقع در تهران، خ میرداماد، تقاطع بزرگراه مدرس) نسبت به امضاء پیش‌نویس آگهی تاسیس اقدام نماید. در این حالت شرکت شما ثبت شده است و دارای شماره ثبت و شناسه ملی می‌باشد. اما لازم است تشریفات قانونی بعدی را اجرا نمایید. در ادامه به سایر تشریفات قانونی ضروری برای تکمیل فرآیند ثبت می‌پردازیم.