تاسیس شرکت در ایران، فصل ۲: ثبت. ۴: اطلاعات شرکت

اطلاعات

نام شرکت

لازم است در بدو تاسیس یک نام برای شرکت خود انتخاب کنید. این نام نباید قبلا توسط شرکت دیگری ثبت شده باشد.

بین نام شرکت و نام یا نام‌های تجاری که به نام شرکت شما ثبت شده ‌است تفاوت وجود دارد و لزوما نام شرکت و نام تجاری (برند) یکسان نیستند. نام شرکت بیشتر یک موضوع ثبتی و حقوقی است. اما از نام تجاری بیشتر جهت تبلیغات و اثر ماندگار روی ذهن مخاطب عام و معرفی محصول استفاده می‌شود. البته نام تجاری هم قابل ثبت قانونی است. در اینجا تاکید بیشتر بر روی تفاوت این دو است که با هم اشتباه گرفته نشود. برای مثال «دیجی‌کالا» یک نام تجاری است و این نام تجاری متعلق به شرکت «نوآوران فن‌ آوازه» است. بنابراین شاید نیازی نباشد که بیش از اندازه روی نام شرکت وسواس داشته باشید.

توصیه می‌شود در نام شرکت به محصول خاصی اشاره نکنید. به طور کلی هرچه نام شرکت عام‌تر باشد بهتر است. چون احتمال دارد محصولات دیگری تولید کنید یا چرخشی در محصول فعلی داشته باشید که باعث شود آن نام بلااستفاده شود.

پیشنهاد می‌شود پیش از تصمیم‌گیری درباره نام شرکت، از آزاد بودن دامنه اینترنتی مناسب برای وبسایت اینترنتی آن مطمئن شوید. از آنجا که معمولا نام ثبتی شرکت حداقل از سه کلمه تشکیل شده است می‌توانید از یک یا دو کلمه مهم‌تر یا از حروف اختصاری برای دامنه استفاده نمایید. ممکن است برای کسب‌و‌کار شما، علاوه بر دامنه، آزاد بودن شناسه‌های مناسب در شبکه‌های اجتماعی نیز مهم باشد.

چنانچه حضور موثر در فضای مجازی، برای فعالیت شرکت حیاتی است، می‌توانید از روش معکوس برای انتخاب نام شرکت استفاده کنید. یعنی ابتدا ببینید چه دامین و شناسه‌ای آزاد است، سپس نام شرکت را متناسب با آن انتخاب نمایید. نام شرکت طی تشریفات قانونی قابل تغییر است.

موضوع فعالیت شرکت

یکی از موارد مهمی که در صفحه اول اساسنامه درج می‌شود و موسسین باید آن را تصویب کنند موضوع فعالیت شرکت است. آیا شما یک شرکت عمرانی هستید یا یک شرکت فناوری اطلاعات؟ موضوع فعالیت شرکت را در چند خط می‌توانید توضیح دهید.

برخی مایلند موضوعات را بسیار متنوع و خیلی کلی بنویسند تا شرکت با محدودیتی جهت فعالیت در هیچ زمینه‌ای مواجه نشود. این امر شاید در نگاه اول خوب باشد، اما چند نکته را در نظر داشته باشید:

  • ممکن است به کارفرما یا هر کسی که اساسنامه را بخواند این پیام منفی منتقل شود که شرکت شما هیچ تمرکز خاصی ندارد و هدف به‌خصوصی را دنبال نمی‌کند.
  • احتمال برخورد با مانع قانونی پیش از ثبت: هر موضوعی قابل ثبت نیست. برخی موضوعات قبل از ثبت نیازمند اخذ مجوز از نهاد مربوطه است. لیست موضوعات و نهادهای مربوطه در سایت اداره ثبت شرکت‌ها موجود است.
  • احتمال برخورد با موانع قانونی پس از ثبت: مثلا فرض کنید شرکت شما در زمینه فناوری اطلاعات فعال است و قصد دارید از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی رتبه انفورماتیک دریافت کنید تا بتوانید در مناقصات دولتی شرکت کنید. در ضوابط رتبه‌بندی آمده است که موضوع فعالیت شرکت باید صرفا مرتبط با فناوری اطلاعات باشد.

آدرس قانونی

آدرس قانونی شرکت توسط موسسین تصویب و در اساسنامه ثبت می‌شود که البته در آینده توسط هیات مدیره و طی تشریفات قانونی مربوطه قابل تغییر است. در گذشته خصوصا برای شرکت‌های نوپا، آدرس قانونی موضوع چندان مهمی نبود، حتی بسیاری از موسسین از آدرس منزل خود به عنوان آدرس قانونی شرکت استفاده می‌کردند و به مشکل خاصی هم برخورد نمی‌کردند. اما درحال حاضر موضوع کمی تغییر کرده است. البته کماکان برای ثبت شرکت استفاده از آدرس منزل مشکلی ایجاد نمی‌کند اما پس از ثبت شرکت، زمانی که قصد تشکیل پرونده مالیاتی، تامین اجتماعی و مسایلی از این دست را دارید با مشکلاتی مواجه خواهید شد. لذا تلاش کنید تا حد امکان از آدرسی استفاده کنید که واقعا قصد دارید فعالیت شرکت را در آن آغاز نمایید.

جهت پرهیز از مشکلات بعدی توصیه می‌شود آدرس قانونی شما یکی از شرایط زیر را داشته باشد:

  • بتوانید بلافاصله پس از ثبت، اجاره‌نامه رسمی به نام شرکت دریافت کنید.
  • سند ملک به نام یکی از سهامداران باشد.
  • در یکی از مراکز رشد پذیرش بگیرید و مستقر شوید. اگر قرارداد استقرار به نام شرکت باشد، جایگزین قابل قبولی برای اجاره‌نامه رسمی است. دقت داشته باشید ممکن است بسیاری از شتاب‌دهنده‌ها یا فضاهای کار اشتراکی قرارداد استقرار مورد قبول نهادهای مربوطه را به شما ارائه ندهند. لذا پیش از ثبت شرکت از این موضوع اطمینان حاصل کنید.

نکته: در زمان ورود اطلاعات در بسیاری از سامانه‌ها از جمله سامانه ثبت شرکت‌ها، به شما اجازه تایپ آدرس داده نمی‌شود و فقط کدپستی دریافت می‌شود و آدرس را خود سامانه استخراج می‌نماید. لذا لازم است صحت کد پستی و انطباق آن با آدرس را بررسی نمایید.