تاسیس شرکت در ایران، فصل ۲: ثبت. قانون تجارت و اساسنامه

قانون

قانون تجارت

فرض کنیم به نقطه‌ای رسیده‌اید که تصمیم دارید شرکت‌تان را ثبت کنید. مبنای قانونی ثبت شرکت «قانون تجارت» است. این قانون چند صد ماده دارد که در حدود نود سال پیش تصویب و البته بعدها مورد بازبینی قرار گرفته است. پیشنهاد می‌شود قبل از اقدام به ثبت، حداقل یک بار این قانون و اصلاحیه‌های آن را بخوانید. از طریق سامانه قوانین مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی می‌توانید به همه قوانین دسترسی داشته باشید.

اساسنامه

برای ثبت قانونی شرکت، مهم‌ترین سندی که لازم است توسط بنیانگذاران -که در قانون تجارت هیات موسس نامیده می‌شوند- تنظیم و امضاء شود «اساسنامه» نامیده می‌شود. برای انواع مختلف شرکت‌ها نمونه اساسنامه وجود دارد. پیشنهاد می‌شود تلاش نکنید در نمونه اساسنامه تغییراتی بدهید مگر آن که تسلط کافی به مسائل حقوقی داشته باشید یا از فرد خبره کمک بگیرید. برخی از تغییرات از جانب قانون (تجارت) قابل قبول نیستند.

دقت بفرمایید اساسنامه یک سند فرمالیته نیست و برای اجرا تصویب می‌شود. لذا توصیه اکید می‌شود در جلسه‌ای با حضور همه موسسین خط به خط خوانده شود و اطمینان حاصل کنید که همگی درک درست و یکسانی از مفهوم آن دارند. در زمان اختلاف با شرکاء، کارفرمایان یا سایر اشخاص حقیقی و حقوقی به بندهای اساسنامه استناد خواهد شد.