تاسیس شرکت در ایران، فصل ۵: اقدامات تکمیلی

اقدامات-نهایی

در این فصل عمدتا به اقداماتی اشاره می‌شود که اجرای آنها لزوما جنبه تکلیف قانونی ندارد اما برای اداره شرکت لازم‌اند.

مهر شرکت

علاوه بر امضای مدیر یا مدیران، مهر شرکت در پای تمام اسناد مالی و حقوقی از جمله قراردادها، چک، صورتحساب و غیره ثبت می‌شود. نام کامل و نوع شرکت و شماره ثبت روی مهر درج می‌شود. سعی کنید ابعاد مهر کوچک باشد. مهر کوچک مزایای زیر را به دنبال دارد:

  • جای زیادی را روی اسناد اشغال نمی‌کند. خصوصا روی چک جای کمی برای مهر و امضاء وجود دارد.
  • همراه داشتن آن در مراجعات مختلف به ادارات ساده‌تر است.

سربرگ و کارت ویزیت

معمولا شرکت‌ها پس از ثبت اقدام به تهیه سربرگ و کارت ویزیت می‌نمایند. درج نام و نوع شرکت و شماره ثبت را بر روی سربرگ فراموش نکنید. در استارتاپ‌ها و شرکت‌های نوپا تغییرات علاوه بر ایده و محصول به آدرس و تلفن هم سرایت می‌کند لذا پیشنهاد می‌شود، با استفاده از چاپ دیجیتال، حداقل تعداد ممکن را سفارش دهید. می‌توانید سربرگ را به‌گونه‌ای طراحی کنید که بتوان آدرس و تلفن را همراه با متن نامه روی سربرگ چاپ کرد.

مجوز

در فصل ثبت توضیح داده شد که برخی از موضوعات فعالیت نیازمند اخذ مجوز پیش از ثبت شرکت هستند، اما در بسیاری از موارد از جمله فناوری اطلاعات می‌توانید پس از ثبت اقدام به اخذ مجوز نمایید. ممکن است در برخی موارد اخذ مجوز اجباری نباشد یا برای موضوعات مشابه مجوزات متعددی وجود داشته باشد. بنابراین لازم است در این باره تحقیق کنید. داشتن مجوز حتی اگر تکلیف قانونی نباشد، به افزایش اعتبار شرکت کمک می‌کند یا ممکن است شرط لازم برای دریافت حمایت‌های دولتی باشد. البته هزینه‌های ریالی و زمانی اخذ مجوز را در نظر داشته باشید.

عضویت در صنف و اتحادیه

در برخی موارد عضویت در صنف معادل اخذ مجوز فعالیت است. حتی اگر الزام قانونی وجود نداشته باشد، عضویت در گروهی از فعالان کسب‌وکارهای مشابه به شما کمک خواهد کرد از اطلاعات و اخبار مرتبط مطلع باشید و در صورت ضرورت از حمایت آن‌ها استفاده کنید.

شرکت دانش‌بنیان، شرکت خلاق

پیشنهاد می‌شود با مراجعه به وب‌سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اطلاعات خود را درباره شرایط لازم برای دانش‌بنیان یا خلاق شدن شرکت افزایش دهید و در صورت امکان اقدام کنید. حمایت‌های مالی و غیر مالی بسیار موثری از این نوع شرکت‌ها انجام می‌شود که می‌توانید از آن‌ها برای رشد بهتر کسب‌وکار خود بهره ببرید.

سامانه تدارکات دولت الکترونیک

اگر شرکت شما محصول یا خدمتی دارد که قابل ارائه به نهادهای دولتی است و مایل هستید در مناقصات شرکت کنید، پیشنهاد می‌شود حتما در این سامانه ثبت نام و اطلاعات لازم را از آن کسب کنید.

سامانه ساجات

سازمان برنامه و بودجه کشور با هدف تشخیص صلاحیت و رتبه‌بندی عوامل نظام فنی اجرایی، سامانه ساجات را راه‌اندازی کرده است. با ثبت‌نام و تکمیل پرونده در این سامانه می‌توانید گواهینامه صلاحیت دریافت نمایید. برای شرکت در مناقصات به این گواهینامه نیاز خواهید داشت.

حسن انجام کار

گواهی حسن انجام کار نشان می‌دهد مشتریان قبلی و فعلی شما از خدمات یا محصولات شرکت رضایت دارند؛ بنابراین کمک می‌کند مشتریان جدید راحت‌تر و سریع‌تر به شما اعتماد کنند. توصیه می‌شود خصوصا از مشتریان و کارفرمایان مهم نامه‌ای با عنوان گواهی حسن انجام کار دریافت و بایگانی کنید. می‌توانید در صفحه‌ای از وب‌سایت شرکت این گواهی‌ها را به نمایش بگذارید و یا در رزومه شرکت قرار دهید. در برخی از مناقصات داشتن گواهی رسمی حسن انجام کار از مشتریان قبلی امتیاز آور یا ضروری است.