تاسیس شرکت در ایران، فصل ۳: مالیات

مالیات

قوانین مالیاتی

متن کامل قوانین، آئین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های مالیاتی در سایت سازمان امور مالیاتی در دسترس است. توصیه می‌شود حداقل یک بار قانون مالیات‌های مستقیم و قانون مالیات بر ارزش افزوده را مطالعه نمایید.

تشکیل پرونده مالیاتی

پس از ثبت شرکت و دریافت روزنامه رسمی، لازم است جهت تشکیل پرونده مالیاتی و اخذ کد‌اقتصادی به اداره امور مالیاتی مراجعه نمائید. برای این کار دو ماه مهلت دارید اما هرگز این کار را به تاخیر نیندازید. تا زمانی که کد اقتصادی نداشته باشید نمی‌توانید صورتحساب رسمی صادر کنید یا قراردادی را بدرستی منعقد و اجرا کنید.

طبق روال جدید، از این پس شماره‌ای به عنوان کد اقتصادی داده نمی‌شود و شناسه ملی شرکت (که پس از ثبت به صورت خودکار تخصیص داده می‌شود) به جای کد اقتصادی قابل استفاده است. بسیار خوب، اما این موضوع به معنی عدم اقدام جهت تشکیل پرونده مالیاتی نیست. شاید در آینده تشکیل پرونده هم حذف شود و به صورت خودکار انجام شود ولی در حال حاضر این موضوع عملیاتی نشده است.

سازمان امور مالیاتی دارای سامانه‌های متعددی است که می‌توانید تکالیف قانونی مالیاتی خود را از طریق این سامانه‌ها و بدون نیاز به مراجعه حضوری انجام دهید. کلمه عبور جهت دسترسی به این سامانه ا

‌ها پس از تشکیل پرونده در اختیار شما قرار می‌گیرد.

همچنین طبق قانون مالیات‌های مستقیم لازم است به میزان نیم در هزار سرمایه ثبتی شرکت، مالیات بپردازید. برای انجام این تکلیف قانونی حداکثر دو ماه فرصت دارید وگرنه شرکت مشمول جریمه می‌شود.

تشکیل پرونده ارزش افزوده

پس از تکمیل مراحل تشکیل پرونده مالیاتی، چنانچه محصولات و یا خدمات شرکت شما، مطابق قانون، مشمول مالیات بر ارزش افزوده باشد باید با مراجعه به معاونت مالیات بر ارزش افزوده نسبت به تشکیل پرونده و اخذ گواهینامه ثبت نام در نظام مالیات بر ارزش افزوده اقدام کنید. این گواهینامه معمولا با اعتبار شش ماهه صادر و پس از انقضاء لازم است جهت تمدید آن اقدام نمایید. البته به تازگی اعلام شده است که از این پس گواهینامه کاغذی صادر نمی‌شود و اعتبار گواهینامه شرکت‌ها از طریق سامانه ارزش افزوده قابل احراز است.

صورتحساب رسمی

صورتحساب یا فاکتور رسمی قالب مشخصی دارد. هنگام صدور صورتحساب برای مشتریان و کارفرمایان خود به دقت این قالب را رعایت کنید تا به مشکلی برخورد نکنید. همچنین هنگامی که از دیگران صورتحساب رسمی دریافت می‌کنید بررسی کنید که شرایط لازم را دارا باشد وگرنه ممکن است هزینه مذکور مورد پذیرش اداره مالیات قرار نگیرد. در صورتحساب رسمی شماره سریال، تاریخ، نام و مشخصات کامل خریدار و فروشنده درج می‌شود و ستون‌های معینی در بخش مشخصات کالا و یا خدمات وجود دارد. همچنین لازم است مهر و امضاء خریدار و فروشنده در انتهای فاکتور باشد.

مالیات‌های تکلیفی

مالیات تکلیفی به مالیاتی اطلاق می‌شود که پرداخت آن برعهده شرکت نیست اما شرکت از طرف اداره مالیات تکلیف دارد که آن را از طرف مقابل کسر و به اداره مالیات بپردازد. عمل نکردن به این تکالیف موجب می‌شود که اداره دارائی اصل مالیات متعلقه و جرائم و دیرکردهای مربوطه را محاسبه و از شرکت دریافت کند. در ادامه دو مورد از مهم‌ترین مالیات‌های تکلیفی توضیح داده می‌شود.

لیست حقوق ماهانه

شرکت موظف است لیست کارکنان و حقوق ماهانه پرداختی به آنان را حداکثر تا پایان ماه بعد از طریق سامانه مربوطه به اداره دارایی اعلام و در صورت تعلق مالیات، مطابق ضرایب اعلام شده، مالیات را از حقوق کارمند کسر و به حساب معین شده واریز نماید. لازم است حتی در صورت عدم تعلق مالیات به حقوق کارکنان، نسبت به ارسال لیست اقدام نمایید.

در مذاکرات بدو استخدام یا تمدید قرارداد معمولا کارمند به مالیاتی که از حقوقش کسر می‌شود توجه ندارد و حقوق خالص دریافتی را بیان می‌کند. در نظر داشته باشید که این سوء تفاهم مشکل ایجاد نکند.

مالیات بر درآمد اجاره

فرض کنید برای شرکت خود یک واحد اداری اجاره نموده‌اید. پرداخت اجاره در هزینه‌های شرکت ثبت می‌شود. اما درآمدی برای مالک واحد (موجر) ایجاد می‌شود که مشمول قانون مالیات بر درآمد اجاره است. تکلیف قانونی شرکت (به عنوان مستاجر) است که مطابق ضرایب قانونی مالیات متعلقه را از مبلغ اجاره ماهانه پرداختی به مالک کسر و در مهلت مقرر به اداره دارائی بپردازد.

صورت معاملات فصلی

شرکت موظف است هر سه ماه یکبار گزارش همه فعالیت‌های معاملاتی خود خصوصا خرید و فروش‌ها را از طریق سامانه مربوطه به سازمان امور مالیاتی اعلام نماید. در حال حاضر ۴۵ روز پس از پایان هر فصل مهلت دارید که این گزارش را ارسال کنید.

اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده

هر شرکتی موظف است به صورت منظم کلیه خرید و فروش‌های هر فصل خود را از طریق سامانه به معاونت مالیات برارزش افزوده سازمان امور مالیاتی گزارش کند و نسبت به پرداخت بدهی خود اقدام نماید. در حال حاضر ۱۵ روز پس از پایان هر فصل مهلت دارید که این گزارش را ارسال و مالیات مربوطه را پرداخت نمایید.

اظهارنامه مالیاتی عملکرد (سالانه)

شرکت‌ها تا ۳۱ تیرماه مهلت دارند تا اظهارنامه عملکرد سال گذشته خود را تکمیل و ارسال کنند. این تکلیف نیز به‌صورت آنلاین و از طریق سامانه مربوطه قابل انجام است.

انجام تکالیف قانونی برعهده مدیران شرکت (هیات مدیره و مدیرعامل) است. مدیران شرکت می‌توانند در اجرای این وظایف بسته به موضوع از کمک حسابدار، مدیر مالی و مشاور مالیاتی شرکت استفاده کنند.