سئو

سئو

سئو چیست؟

به فرآیند بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو (Search Engine Optimization) سئو (SEO) گفته می‌شود. منظور از بهینه‌سازی سایت، طراحی سایت مطابق با استانداردهای گوگل و سایر موتورهای جستجو جهت بهتر دیده شدن سایت و نمایش آن در صفحه اول سرچ گوگل است. موتورهای جستجو به سایت‌هایی که از طریق سئو بهینه سازی شده‌اند ارزش و اعتبار خاصی می‌دهند. و آن‌ها را در صفحات اول جستجوی مخاطبان قرار می‌دهند. تا مردم از سایت‌های مفیدتر و معتبرتری جهت رفع نیاز سرچ شده خود استفاده کنند.

بهینه سازی سایت صرفا جهت قرار گرفتن آن در صفحه اول گوگل انجام نمی‌شود. بلکه بیش از آن جهت جذب ترافیک و مخاطب برای سایت انجام می‌شود. تا برای شرکتی که سایت متعلق به آن است نوعی بازاریابی اینترنتی انجام شده باشد. درنتیجه سئو پروسه افزایش کیفیت و کمیت بازدیدکنندگان یک وبسایت از طریق موتورهای جستجو و بازدید ارگانیک از سایت است.

باید درنظر داشت موتورهای جستجو مانند گوگل، یاهو و بینگ برای مشخص کردن اعتبار سایت‌ها برای خود قوانینی تدوین کرده‎‌اند. که این قوانین را در الگوریتم‌های جستجوی خود اعمال کرده‌اند. آن‌ها بوسیله این الگوریتم‌ها سایت‌های داری ارزش بیشتر را شناسایی می‌کنند. و به آن‌ها رتبه و رنک بهتری در سرچ‌های موتورهای جستجو می‌دهند. بطور مثال در یکی دو سال اخیر گوگل حدود 200 تغییر کوچک و بزرگ در الگوریتم‌هایش اعمال کرده است. تا به این وسیله بتواند بصورت دقیق‌تری پیج‌های معتبر را شناسایی کند. و میزان خطایش در این کار به حداقل برسد.

در نتیجه هر سایتی را می‌توان از طریق تکنیک‌ها و مهارت‌های سئو به صفحه اول گوگل آورد. و به آن ارزش و اعتبار ویژه بخشید. در ادامه تعدادی از تکنیک‌های سئو که توسط الگوریتم‌های جستجو بررسی می‌شود توضیح داده خواهد شد.

سئو

تولید محتوا

یکی از مهم‌ترین عواملی که بر رتبه سایت در موتورهای جستجو تاثیر بسزایی دارد محتوای سایت است. تولید محتوا می‌تواند شامل تولید محتوای متنی، تصویری و ویدئویی باشد. مهم این است که طراحی سایت بگونه‌ای باشد که محتوای مفید و قابل استفاده برای آن تولید شده باشد. این کار نه تنها به سئو کمک می‌کند بلکه باعث می‌شود مخاطب ارتباط بهتری با سایت برقرار کند. و مخاطب دائمی سایت شود.

از آنجایی که هدف اکثر شرکت‌ها و افراد از طراحی سایت جذب مخاطب و فروش محصولات و خدماتشان است، ایجاد یک محتوای جذاب و کاربردی آن‌ها را در نیل به این هدف یاری خواهد داد. در نظر داشته باشید که محتواهای متنی کوتاه و بی ربط به موضوع یا ویدئوهای بی‌کیفیت هیچ جذابیتی برای مخاطب نخواهد داشت. اگر سایت‌ها نتوانند نیاز مخاطب را تامین کنند بلافاصله توسط مخاطب بسته می‌شوند و این موضوع باعث افزایش نرخ پرش سایت می‌شود که نه تنها به سئو کمکی نمی‌کند بلکه تاثیر معکوس روی آن دارد و رتبه سایت را تنزل خواهد داد.

تولید محتوا

هرچه محتوایی که داخل وبسایت قرار داده می‌شود یکپارچه‌تر و منسجم‌تر باشد و کاربر راحت‌تر با آن ارتباط برقرار کند، برای گوگل جذاب‌تر است. چون هرچه کاربر زمان بیشتری را در سایت شما بگذراند نشان دهنده کاربردی بودن سایت شما است. در نتیجه سایت شما با ارزش‌تر و مفیدتر از سایر سایت‌ها شناخته می‌شود.

پس قبل از هرکاری به فکر تولید یک محتوای جذاب، با کیفیت و کاربردی برای سایت خود باشید.

کلمات کلیدی

یکی دیگر از عوامل مهم برای دریافت رتبه خوب توسط موتورهای جستجو استفاده از کلمات کلیدی مرتبط با محتوای سایت است. کارفرما باید پیش از آن‌که طراحی سایت را شروع کند، درباره کلمات کلیدی که باید مرتبط با محتوای سایت باشد خوب فکر کند. استفاده از کلمات کلیدی بی ربط می‌تواند ضررهای زیادی به سئو سایت بزند. باید این مهم را درنظر گرفت که تعداد کلمات کلیدی نه باید خیلی زیاد باشد و نه خیلی کم. امروزه الگوریتم‌های جدید و پیشرفته موتورهای جستجو به راحتی می‌فهمند که کدام وبسایت قصد گول زدن آن‌ها و کسب رتبه‌های بالای گوگل را با تقلب دارند. و کدام وبسایت‌ها کاملا کار بهینه‌سازی و سئو را درست انجام داده‌اند.

کلمات کلیدی در سئو

کمی قبل‌تر که الگوریتم‌ها قابلیت تشخیص درست کلمات کلیدی را نداشتند، خیلی از طراحان سایت از تعداد کلمات کلیدی بالا و بعضا نامرتبط به متن استفاده می‌کردند تا رنک بهتری در گوگل بگیرند. اما امروزه گوگل این مسئله را به خوبی حل کرده است و می‌تواند به راحتی تشخیص دهد که چه کسی می‌خواهد سرش کلاه بگذارد! پس با انجام دادن سئوی اصولی به وبسایت و کسب و کارتان کمک کنید.

همچنین تعداد استفاده از هر کلمه کلیدی در متن باید متناسب با اندازه متن و تعداد لغت‌های موجود در متن باشد. اگر تراکم کلمات کلیدی در متن خیلی زیاد و یا خیلی کم باشد، باعث تنزل رتبه سایت در موتورهای جستجو می‌شود.

بعلاوه باید این مطلب را درنظر داشت که کلمات کلیدی نه باید خیلی طولانی باشند و نه خیلی کوتاه. کلمات کلیدی مورد نظر طراحان و مدیران سایت ترجیحا بهتر است کلمات ترکیبی باشد. پس این نکته را درنظر داشته باشید که انتخاب کلمه کلیدی مناسب برای سایت یکی از اصولی‌ترین و مهمترین عوامل در داشتن یک سایت با کیفیت و مورد قبول موتورهای جستجو می‌باشد.

تگ عنوان

تگ‌های عنوان (heading) که بصورت h1 تا h6 تفکیک شده‌اند از عوامل مهم شناخته شده توسط موتورهای جستجو است. هرچه به سمت h6 نزدیک‌تر می‌شویم اهمیت عناوین کم‌تر می‌شود. موتورهای جستجو علاقه دارند که محتوای داخل صفحات وبسایت با استفاده از عنوان‌ها و زیر عنوان‌ها از هم جدا شده باشند و قابل تشخیص باشند.

برای متن‌ها و پاراگراف‌های طولانی باید عناوین اصلی در نظر گرفت و عدم انجام این کار برای سئو مضر است. پس بهتر است برای پاراگراف‌های طولانی عناوینی درنظر گرفت. همچنین برای زمان‌هایی که یک موضوع خاص دارای عوامل مختلفی است، باید از زیرعنوان‌ها استفاده کرد. و همه عوامل را بصورت مجزا از هم جدا کرد. این کار علاوه بر اینکه مورد علاقه موتورهای جستجو است، باعث خوانایی هرچه بیشتر متن می‌شود و کاربر راحت‌تر می‌تواند مطالب را دنبال کند. علاوه بر آن از نظر زیبایی شناختی نگارشی نیز، دارای جذابیت‌های بصری برای کاربر می‌باشد.

لینک دهی داخلی

یکی از تکنیک‌های پرکاربرد و مهم در سئو و بهینه‌سازی سایت استفاده از لینک دهی است. لینک دهی به دو صورت داخلی و خارجی اتفاق می‌افتد. لینک دهی داخلی یعنی در یک دامنه مشخص، صفحات مختلف به یکدیگر ارجاع داده شوند. بعنوان مثال موضوع صفحات سایتی درباره تولید نرم افزارهای سفارشی و سامانه رزرو است، زمانیکه طراحان سایت، به هنگام طراحی سایت از یک صفحه به صفحه دیگر لینک می‌دهند، به آن لینک دهی داخلی می‌گویند. در این پاراگراف این کار را بصورت عملی به شما نشان دادیم.

لینک دهی داخلی در سئو

لینک دهی داخلی از چند جهت مهم است و انجام آن در طراحی سایت شدیدا پیشنهاد می‌شود. اول اینکه کاربر زمانیکه مطلبی را جستجو می‌کند و وارد سایت شما می‌شود، از محتویات سایت شما و خدماتتان هیچ اطلاعی ندارند. در نتیجه زمانیکه شما در میان مطالبتان لینک صفحات مرتبط با آن صفحه را قرار می‌دهید به آن‌ها کمک می‌کنید تا راحت‌تر مطالب مورد نظرشان را پیدا کنند.

علاوه بر این لینک دهی داخلی نشان از انسجام مطالب و موضوع سایت دارد و باعث بالا رفتن اعتبار صفحات اصلی سایت می‌شود. زیرا معمولا تعداد لینک‌های داده شده به صفحات اصلی بیشتر است و این نشان از کاربردی بودن آن صفحات و موضوعات دارد.

از طرف دیگر لینک‌دهی داخلی به رباط‌ها و الگوریتم‌های گوگل این امکان را می‌دهد که راحت‌تر به همه نقاط سایتتان دست پیدا کنند و آن‌ها را ارزیابی کنند. گوگل تمامی فعالیت‎هایی که کارالگوریتم‌هایش را ساده کند دوست دارد و به سایت‌های دارای ویژگی‌های مطلوبش رنک بهتری می‌دهد.

پس به راحتی می‌توان با رعایت یکسری نکات و اصول مهم و در عین حال ساده دل گوگل را بدست آورد و رتبه بهتری در موتورهای جستجو کسب کرد.

لینک دهی خارجی

لینک دهی خارجی لینک‌هایی است که از دامین‌ها و سایت‌های مختلف به هم داده می‌شوند. در ایران یک فرهنگ بسیار غلط بین برخی طراحان یا صاحبان سایت رایج شده است که تبادل لینک انجام می‌دهند. و لینک‌های همدیگر را در سایتشان قرار می‌دهند. بسیاری از سایت‌هایی که این کار را انجام می‌دهند هیچ ارتباط موضوعی و مفهومی با یکدیگر ندارند و این کار به جای آنکه به سایتشان ارزش و اعتبار بدهد از ارزش آن کم می‌کند. برای الگوریتم‌های گوگل تشخیص این موارد بسیار ساده است. پس حواستان باشد که به چه سایت‌هایی لینک می‌دهید یا چه سایت‌هایی لینک شما را در صفحه خود قرار داده‌اند.

لینک دهی خارجی در سئو

برخی دیگر از افراد فکر می‌کنند که اگر از سایتشان به سایت دیگری لینک بدهند به سئو آن سایت کمک کرده‌اند اما از ارزش سئو سایت خودشان کاسته می‌شود. اما این باوری کاملا غلط است. اگر سایتی به یک سایت مرتبط با سایت خودش لینک بدهد و کاربران را برای خوتندن مطالب تکمیلی سایت خود به آنجا منتقل کند هم بر سئو سایت خودش تاثیر مثبت می‌گذارد و هم سایت ارجاع داده شده.

پس اگر فکر می‌کنید برای تکمیل مفاهیم مطلبی که در سایتتان گذاشته‌اید نیاز به مراجعه به سایت دیگری حس می‌شود، از گذاشتن لینک آن سایت برروی سایتتان حذر نکنید.

با توجه به اهمیت سئو در زمینه طراحی سایت، موارد فوق را جدی بگیرید تا همیشه در صفحه اول گوگل بدرخشید. شرکت فنی مهندسی بینا پرداز یکتا به شما در این درخشیدن دائمی کمک خواهد کرد. برای مشاوره و طراحی سایت خود با ما تماس بگیرید.

ممکن است بپسندید...

پست های محبوب

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *